Dat maakte het bedrijf donderdag voorbeurs bekend De nettowinst was lager dan
de verwachting van analisten, die gemiddeld rekenden op 10,7 miljoen euro.
De omzet daalde een half procent tot 389,1 miljoen euro. Dit was iets beter
dan de analistenverwachting van 387,9 miljoen euro.

Wessanen, dat in Nederland de merken Zonnatura (natuurvoeding) en
Beckers (snacks) op de markt brengt, handhaaft zijn verwachtingen voor heel
2008. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzetgroei bij alle divisies van 6
tot 8 procent. De nettowinst uit de verkopen moet dit jaar 10 tot 12 procent
groeien.

Het negatieve valuta-effect, vooral veroorzaakt door de zwakke dollar, bedroeg
in het tweede kwartaal 40,4 miljoen euro. In het eerste kwartaal had het
bedrijf ook al last van ongunstige wisselkoersen. Toen was het negatieve
effect 36,2 miljoen euro. Wessanen haalt ongeveer 60 procent van zijn omzet
uit Noord-Amerika.

Meer dan 80 procent van de omzet in Noord-Amerika komt uit
distributieactiviteiten. Hier kreeg het bedrijf te maken met hogere
brandstofkosten als gevolg van de oplopende olieprijs. Dit leidde tot een
negatieve post van 1,4 miljoen euro. In reactie hierop heeft Wessanen een
systeem ingevoerd om de effecten hiervan beter te kunnen opvangen.

Verder heeft het bedrijf zijn investeringen in reclame en advertenties
opgevoerd waardoor de kosten hoger waren. Integratiekosten van onder meer
Habek Snacks, hadden ook een negatief effect op het resultaat.

Wessanen ziet nog geen negatief effect van teruglopende
consumentenbestedingen in de Verenigde Staten. De omzet uit de Amerikaanse
merken nam inclusief groei door overnames 14,6 procent toe. Volgens
bestuursvoorzitter Ad Veenhof, zit het bedrijf met zijn merken in een
marktsegment dat geen last heeft van de ecomische teruggang. "Dit is een
categorie producten voor een gezonde levensstijl. Dat is geen categorie waar
mensen snel afstand van nemen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl